21. května 2018

Bezové želé

Dobrý den všem!

Marmeládu z bezových květů, nebo spíš bezové želé jsem dřív dělávala každý rok. Bylo výborné, mělo krásnou barvu a o víkendech jsem jím zahajovala den. Krajíc chleba s máslem, na to bezové želé a pod altánem jsem k tomu popíjela černý čaj. A pak - najednou - z ničeho nic jsem nemohla tohle úžasné želé ani vidět. Přejedla jsem se ho. Od té doby z bezových květů nedělám ani sirup a ani si je nesuším. Takže dnes vkládám recept jako vzpomínku na ta moje krásná bezová rána. Dokonce jsem vyhrabala i fotku skleničky z poslední várky.


Potřebujeme:

  • alespoň 10 čerstvých bezových květů
  • 750 ml převařené vody
  • šťávu z jednoho citronu
  • 200 g želírovacího cukru
  • 200 g cukru krystal
  • 1 želírovací prostředek, já jsem dávala Gelfix Super 3:1

První den bezové květy zbavíme tuhých stopek a zalijeme převařenou vodou. Květy necháme namočené tři dny. Pak je scedíme. Do výluhu přidáme citronovou šťávu a podle návodu želírovací prostředek. Pak přisypeme želírovací cukr smíchaný s cukrem krystal a za občasného míchání necháme na plotně rozpustit. Povaříme asi pět minut a horké plníme do skleniček, které obrátíme dnem vzhůru a necháme vychladnout, aby se zatáhla víčka.

Určitě tohle želé zkuste. Kdo máte rád bez, bude vám stoprocentně chutnat.

Přeji vám krásné dny - a sobě, abych si k bezu zase našla cestu. :-)
Mějte se fajn.
Vaše Dý

20 komentářů:

  1. Chutě se nám mění, čeho bychom se jednou ujedli, jindy nemůžeme ani vidět. Tělo si samo řekne, co potřebuje. Třeba přijde čas a ještě budeš bezové želé opět vyrábět:-). Já jsem letos poprvé dělala bezovou šťávu a bez a jeho neodolatelnou vůni zatím můžu:-).
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba mě bez ještě čeká. Bylo by to fajn. Zatím si to budu vynahrazovat uzrálými bezinkami. Tedy jestli mi ptáčci nějaké nechají. :-)
      Měj se hezky, pa.

      Vymazat
  2. Dý, mě bez "smrděl" jako malé, teď si ho užívám a tak děkuji za tu krásnou, voňavou inspiraci.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme zrovna obráceně. Nemáš zač. :-) Kéž bych měla lepší foto.
      Krásné dny, pa.

      Vymazat
  3. Mně by želé zcela určitě chutnalo. Recept si uložím. U nás bez teprve rozkvétá.Třeba ho zkusím.
    Měj se moc hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jestli ho zkusíš, dej vědět, jaké bylo. :-)
      Přeji hezký den! Pa.

      Vymazat
  4. Mne baza úžasne vonia a milujem nielen jej vôňu ale aj chuť. Kým boli deti malé robila som z nej sirup, ale teraz nikto doma nechce piť sladké, tak ju len suším na čaj. Bazové želé môže byť dobrá pochúťka, musím vyskúšať.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej. Jsi šikovná, najdeš pro něj spoustu využití v kuchyni. :-)

      Vymazat
  5. Tak já se na něj chystám letos poprvé a jsem na tu chuť zvědavá.🤗
    Sirup už popíjíme.Dý moc děkuji za recept a přeji ti krásné májové dny.Z❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač, Zdeničko. Jsem zvědavá, jak vám bude chutnat.
      Měj se moc hezky! Pa.

      Vymazat
  6. Já bez miluji, máme jich na zahradě několik, je to vděčný a úžasný keř po mnoha stránkách....děláme sirup i med z květů, ale i sirup z plodů a bezovici, ale želé nás moc nenadchlo...ze začátku bylo fajn, ale pak jsme se ho také nějak přejedli a další rok už jsem ho nedělala....
    Měj se fajn, Dý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak koukám, že další zkušenost s bezovým želé nic moc.
      Z bezinek bych taky ráda něco zkusila. Minulý rok jsem dělala povidla - ta jsou výborná, ale moc ráda bych zkusila nějaký likér. :-) Třeba u sebe na blogu poradíš recept. :-)
      Krásné dny ti přeji, pa!

      Vymazat
  7. Dý, bezové želé neznám, ale bezový sirup už mám v lednici. :o)
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  8. Marmeládu z bezových květů vůbec neznám, ale možná vyzkouším. Docela jsem se nalákala ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  9. Já ze bezových květů ještě nikdy nic neměla - ani šťávu ani želé. Jen vlastně párkrát čaj na nachalzení (a o tom si pamatuji, že mi nechutnal ;-)). Tak na tomhle poli asi experimentovat nebudu...
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli to byla nějaká směs na nachlazení, tak to se přidám. Tyhle čajové směsi mi obvykle taky nehutnají. Jinak simyslím, že je škoda, žes bez ještě pořádně neochutnala. Dej si někde třeba limču, co? ;-)
      Krásný podvečer, pa.

      Vymazat
  10. Marmelády moc nejíme, ale miluji bezový sirup. Každopádně mě láká marmeládu vyrobit....třeba bychom názor na skadké snídaně změnili :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sladké snídaně jsou fajn, zvlášť když se o nich jí domácí marmeláda. :-)

      Vymazat

Děkuji za čas, který jste mému blogu věnovali. ♥