10. listopadu 2016

Kdoulobraní

Dobrý den všem!

Toto je kdoulovec japonský. Kvete krásnou červenou barvou a na podzim plodí taková malá jablíčka.





Když jsem na internetu hledala využití plodů kdoulovce v kuchyni, nic moc jsem nenašla. Procházela jsem různé diskuze a našla jsem jen to, že se kdoulová "jablíčka" používají jako přírodní osvěžovač vzduchu. Jinak spíš všichni psali o kdouloni. Ale přece jeden užitečný článek se našel, který mi mimo jiné osvětlil to, zda je kdoulovec vůbec jedlý. Cituji z něj:

"Jako zajímavost je možné uvést, že plodu se portugalsky řekne marmelo a džem z něho dal vniknout slovu marmeláda. Plody obsahují cukry a pektiny, silice, třísloviny a organické kyseliny, dále draslík, fosfor, mangan, síru a měď. Jsou bohatým zdrojem vitamínů, z nichž nejvýznamnější jsou provitamin A (beta karoten), vitamin C (dokonce mají víc vitaminu C než citron) a vitamíny skupiny B. Výtažek z kdoulí má protizánětlivé účinky, ochraňuje výstelku trávicí trubice a působí proti křečím."

Takže nejen, že je jedlý, ale je i velmi zdravý :-) Narazila jsem také na užitečný komentář. V Rusku se prý kdoulovec běžně používá do čaje místo citronu. Zkusila jsem to. Stačí jen jeden tenký plátek.


Abych si kdoule uchovala i na léto, kdy už - ani ještě nejsou, zkusila jsem udělat kdoulový džem s hřebíčkem, skořicí a cukrem. Je pořádně sladkokyselý. Opět se dá použít do čaje místo citronu, ale namazala jsem si ho i na chleba s máslem (máslo zjemnilo tu kyselost).









Možná ještě zkusím nasušit kdoulové křížaly.

Vaše Dý

2 komentáře:

  1. Tahle kdoulová jablíčka naše maminka dávala do skříně na ovonění prádla. Jinak s nimi nemám zkušenost. Mám ráda, když na jaře krásně kvete. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Naše babičky si kdoule prý dávaly do prádelníku.
    Nikdy jsem neochutnala marmeládu z nich,ale i na fotkách vypadá krásně.Určitě bude dobrá.
    Moje kolegyně si vloni objednávala stromeček,tak se musím zeptat,jestli se jí ujal.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který jste mému blogu věnovali. ♥