31. května 2018

Krásný škodič

Dobrý den všem!

Na podzim jsem se rozplývala nad lesklým broučkem, kterého jsem objevila na zahradě v napadaném listí. Nenapadlo mě nic jiného, než je to zlatohlávek, a horlivě ho fotila. Před pár týdny jsem ho objevila zase, tentokrát poblíž máty. Pak jich bylo víc a víc, až to bylo divné. Zmínila jsem se o těch úžasně barevných stvořeních v práci a moje kolegyně, milovnice máty a její největší konzument minimálně v naší republice, se přímo zděsila.


"Proboha, to je mátová mandelinka! Ta ti sežere všechnu mátu! Musíš je všechny vysbírávat a zašlapávat, jinak s mátou dopadneš jako já na chalupě!..." Asi měla pravdu. Ten krásný lesklý rádoby zlatohlávek je mandelinka mátová, lat. Chrysolina herbacea, kdyby to někoho zajímalo. :-)



Já mátu zrovna nemusím, svoje první mojito jsem ochutnala teprve asi před dvěma lety a nijak mě neoslnilo, a navíc se mi v záhonu nekontrolovatelně rozrostla, takže žravou pomoc mandelinek uvítám. :-) Nicméně úplně se jí zbavit nechci a taky sousedům by se nemuselo líbit, že si vlastně pěstuji škůdce, takže s tím do budoucna zřejmě budu muset něco udělat. Procházela jsem internet, co mi proti ní poradí. Do postřiků se mi nechce.

"Můžete použít třeba organické pesticidy na bázi pyrethrinů. Ty jsou pravděpodobně nejbezpečnějším insekticidem pro použití na potravinářských rostlinách. Po aplikaci totiž podléhají biodegradaci a rozkladu působením slunečního světla a vzduchu, takže po sobě nezanechávají velké koncentrace insekticidů. Jenže to neznamená, že zmizí úplně. A navíc jsou škodlivé pro ryby." (zdroj)



Nezbývá nic jiného, než se s těmihle broučky opravdu vysbírávat. Ale zašlápnout je nedokážu. Máte s nimi někdo zkušenost? Řešíte je, nebo to s jejich žravostí není zase tak hrozné? :-)

Mějte se fajn!
Vaše Dý

12 komentářů:

  1. Ahoj Dý, tak s mátovou mandelinkou zkušenosti nemám, tu jsem u nás zatím neviděla. Já už druhým rokem bojuji s invazí svinek. To jsou takoví ti malí šedí broučci s brněním, vypadají jako trilobit a umí se stočit do klubka. Máme jich tu v záhonech tisíce. Vím, že v normálním množství jsou užiteční, především v kompostu....ale v těchto počtech, to je mazec. Ve skleníku mi zlikvidovaly sazenice kedlubnů, paprik - nalezou na stonek a normálně ho vycucnou až rostlinka lehne. O listech, které leží na zemi ani nemluvím, ty jsou jako cedník. Žerou snad vše, i jahody, majoránku... Taky nechci ničím stříkat, jsou především na užitkových rostlinách. No, snad bude příští zima lepší a alespoň trochu vymrznou.
    Držím palce, ať ti vše mandelinky nezlikvidují.
    Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těmhle broučkům od mala říkám "autobus". :-D Přijdou mi roztomilí, nikdy by mě nenapadlo, že můžou napáchat takové škody! Máme je tu všude, jen nejsou v užitkovém koutku. Tak abych si na ně dávala pozor...
      Snad se ti podaří nějak se jich zbavit. Budu držet pěsti!
      Měj se fajn, pa.

      Vymazat
  2. Dý, broučka jsme na zahradě asi také měli, ale Míra ho zahlédl jednou a nafotil a pak už se neobjevoval. Mochito také nemusím a máta mi roste jen málo, takže u nás nemá mandelinka co baštit. :o) Snad se u vás moc nerozmnoží.
    Přeji krásný víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chystám letos kolem máty úpravy, tak se třeba rozhodnou přemístit jinam. Uvidíme. :-)
      Krásnou neděli, Dášo! Pa.

      Vymazat
  3. Dý, je fakt hezký, ale pěkný rošťák :o)
    Pamatuji, si s ním bojovala jeden rok kolegyně, ale vlastně nevím, jak to dopadlo a kdo vyhrál...
    Měj hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to by mě zajímalo, jak to u kolegyně dopadlo. ;-)
      Krásné dny přeji, pa.

      Vymazat
  4. Dý i nás zatím kouzelný záškodník nenavštívil.U nás řádí jiný geng..mravenci 😊 Držím palečky ať vše zvládnete.
    Krásný víkend ti přeji.Z ❤

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, mravenci... Kam rýpnu, tam jsou. :-) Zakousávají se do kůže s takovým nasazením, až se jim nadzvedávají zadečky. Měli jsme tu i ty velké lesní, letos se ještě neukázali. Manžel z nich šílí, ale nic tu neprovádějí, takže je bráním o sto šest.
      Měj se hezky, Zdeničko, pa!

      Vymazat
  5. Brouček síce vyzerá pekne ale zdá sa, že je dosť nebezpečný. Teda čo sa týka likvidácie mäty. Keďže mätu milujem, asi by som ho veľmi nerada videla v našej záhrade. Ja bojujem s mravcami,zatiaľ vedú ...ale ako sa spieva v starom muzikály..."nech brouka žít" :-).

    OdpovědětVymazat
  6. Mandelinku mátovou jsem měla na zahradě vloni. Neměla jsem to srdce ty nádherné broučky nějak vyhubit. Tak mi spásli všechnu mátu. Máta letos obrazila a mandelinka zatím nikde, tak uvidíme...
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, fakt ji sežerou všechnu? Já doufala, že kolegyně přehání...

      Vymazat

Děkuji za čas, který jste mému blogu věnovali. ♥