4. dubna 2018

Moje velikonoční poprvé

Dobrý den všem!

Velikonoce jsem obvykle nijak zvlášť nedržela, protože jsem jednoduše neznala jejich původní význam. Byl to pro mě hlavně křesťanský svátek, a jelikož jsem nevěřící, chtěli se mi slavit čím dál méně. Změna nastala až potom, co jsem se více zajímala o svátky Keltů a jejich symboliku. Jako bych doslova prozřela. Spousta věcí mi začala dávat smysl. Pokud jde o svátky jara, zjistila jsem, o čem je doopravdy vyšlehání pomlázkou, proč se darují vajíčka a že je mi vlastně bližší slavit Ostaru, než Velikonoce. Poznala jsem jejich původní význam a díky tomu mě letos bavili zatím nejvíc. Opravdu se mi chtělo dát si s vajíčky větší práci, než na ně jen nalepit obtisky, a opravdu se mi chtělo i velikonočně péct.

A tímhle mým psaním jsem vám chtěla ozřejmit, proč jsem až letos poprvé barvila vajíčka pomocí cibulových slupek a poprvé chtěla péct beránka. :-)


Dokonalá vajíčka

Myslím, že tohle jsou ta nejkrásnější vajíčka, jaká jsem kdy darovala. Tak krásnou barvičku vykouzlí jen přírodní materiál.






Velikonoční...ehm...beránek

Strašně moc jsem se těšila na svého prvního beránka. Jak ho dám doprostřed oválného tácu, uvážu mu na krku mašli a kolem něj hezky vyskládám ta krásná vajíčka - přesně tak to dělávala moje mamka. A pak jsem zjistila, že nemám formu.


Biskupský beránek

  • 280 g změklého másla
  • 150 g cukru moučka
  • 6 vajec
  • 280 g polohrubé mouky
  • 1 prášek do pečiva
  • sekanou čokoládu, oříšky, sušené ovoce podle chuti
Žloutky vyšleháme s máslem a cukrem, bílky vyšleháme zvlášť v tuhý sníh. Do žloutkové směsi pak na střídačku lehce zašleháváme mouku prosátou s práškem do pečiva a sníh. Nakonec vmícháme ty dobroty, co máme rádi - já dala sušené brusinky, čokoládové pecičky a kandovanou barevnou kúru. Pečeme 45 minut až hodinu na 170°C.




Ale stejně doma říkáme, že si dáme beránka. ;-)
Vaše Dý

15 komentářů:

  1. Ahoj Dý, tak to máme velmi podobné. Velikonoce jsou pro mne taky spíše svátky jara. A vajíčka jsem zlobila úplně stejným způsobem :) Ty je máš moc krásné!
    Měj se báječně, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Petro. :-) Byla jsem z vajíček opravdu unešená. Škoda, že bylo ke zdobení tak málo kytiček. Možná si je ještě vyzkouším obarvit se sedmikráskou nebo maceškou, dodatečně. :-)
      Krásný večer a dobrou noc!

      Vymazat
  2. A proč by vlastně na Velikonoce nemohla být bábovka. Vypadá krásně, svátečně. Vajíčka se ti moc povedly.
    Henrieta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Henrieto, díky! :-) Sváteční je na bábovce asi jen ta čokoládová poleva, tu já jindy nedávám. :-D Snad si na příště pořídím opravdu už beránka...
      Měj hezký večer, pa.

      Vymazat
  3. Dý, je moc fajn, že sis našla svoji cestu k této tradici. Není důležité proč, ale jak to děláš a hlavně, že Ti to dělá radost! Beránek nebo bábovka, na tom přece vůbec nezáleží ;-) a vajíčka se Ti povedla dokonale, příroda je velká kouzelnice, viď? ;-)
    Měj krásné dny. ZaZa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za podporu, ZaZo! Nakonec manželovi je úplně jedno, jaký to má tvar, hlavně že je to dobré. :-) A příroda je ta nejmocnější čarodějka!
      Krásné dny i tobě. Pa.

      Vymazat
  4. Vajíčka jsou nádherná, prostě platí, že v jednoduchosti je krása.
    Pro mě mají Velikonoce spíš křesťanský význam, ale byla by nuda, kdybychom všichni chodili po stejných cestách, viď?
    Zdravím tě srdečně!

    OdpovědětVymazat
  5. Dý, vajíčka jsou opravdu nádherná a beránek - bábovka vypadá hodně dobře. Já si formu půjčuji již léta od mojí mamky a doufám, že ji jednou podědím, jako další poklad. :o)
    Přeji krásné dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Dášo. To bude opravu poklad. Já bych si chtěla pořídit takovou tu hnědou keramickou, ale vlastně nevím, jak se v takových formách peče.
      Měj krásný zbytek víkendu. Pa.

      Vymazat
  6. Vajíčka se Ti povedla a ,,beránek" taky. Důležité je, že jste měli hezké Velikonoce.
    Prima dny, Dý !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Dý, ono je přece jedno, jak ty Velikonoce pojmeme, hlavně, když to jsou hezky prožité dny.
    Vajíčka v cibulových slupkách barvím roky, je to jediné barvení, na které je skutečně spoleh.
    A ten tvůj "beránek" ten vypadá tak dobře, že recept nejspíš použiju na sobotní dezert.
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Helenko. Snad bude chutnat! ;-)
      Krásný den přeji, pa.

      Vymazat
  8. Já už se na Velikonoce tak těším :-) . Mám je snad raději než Vánoce :-) . Obzvlášť, když jsou až takhle v dubnu a je venku už hezky :-) . S dcerou barvíme každý rok 20 vajíček a každé je originální :-) . Jediné, co mi teda nejde, tak je pečení mazance. To jsem už vzdala a radši si ho objednávám každý rok přímo z pekárny .

    OdpovědětVymazat

Děkuji za čas, který jste mému blogu věnovali. ♥